نشست تخصصی کار داوطلبی و هنر یادگیری

تاریخ :چهارشنبه 1398/03/01

در تاریخ 16 اردیبهشت ماه 1398 از ساعت 15 الی 17 دانشگاه امیرکبیر میزبان نشست تخصصی "کار داوطلبی و هنر یادگیری" بود. این برنامه دومین نشست از سلسله نشست‌های کار داوطلبی در جامعه دانشگاهی است که به همت گروه ایران والنتیر ( IranVolunteer )  و با همکاری کانون همگرایی رویکرد‌های بین‌الملل امیرکبیر برگزار شد.

در ابتدای برنامه مصطفی حسین پور، دبیر نشست، ضمن خیر مقدم و تشکر از عوامل برگزاری این برنامه، اهداف برگزاری نشست و همچنین محورهای این برنامه را به اختصار بیان نمود.

اولین سخنران این نشست جناب آقای دکتر حامد حسینی ضرابی (کارشناس توسعه فردی و یادگیری مداوم) بودند که سخنرانی خود را با عنوان «یادگرفتن را یاد بگیریم، از نگرش تا عمل» آغاز و مباحث بسیار مهمی را در این ارتباط ارائه نمود. وی پس از بیان انواع یادگیری از جمله یادگیری از طریق عمل، یادگیری از طریق چالش، یادگیری از  اشتباهات و ... به بیان مدل ذهنی مناسب یادگیری پرداخت و منابع تکمیلی در این زمینه را معرفی نمود. این دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی کار داوطلبی را بستر بسیار مناسبی برای تقویت مهارت یادگیری در کلیه انواع یادگیری دانست و به ارائه مثال های کاربردی در این حوزه پرداخت.

در ادامه دکتر رامبد باران دوست ، سخنرانی خود را با محور یادگیری تیمی در فعالیت های جمعی ارائه نمود. وی با بیان تفاوت میان کار تیمی و کار گروهی پروژه های داوطلبانه را بستر مناسبی برای تمرین مهارت های کار تیمی دانست.

این استاد دانشگاه و محقق کار تیمی ضمن تاکید بر این موضوع که انسان ذاتا جمع گرا است و نیاز به حضور در جمع از نیازهای پر اهمیت است، این نیاز اساسی را محرک مناسبی برای جذب افراد به انجام فعالیت های داوطلبانه دانست.

وی افزود انسان ها به واسطه حضور در هر جمعی شروع به یاد گرفتن از آن جمع می کنند، لذا در پروژه های داوطلبی شایسته است به فرهنگ گروه توجه شود، چرا که افراد جدید از جمع یاد می گیرند و کارهایی که لازم است انجام می دهند. وی با بیان مثال های کاربردی و واقعی، یادگیری تیمی در فعالیت های جمعی تبیین نمود.

در انتها ضمن تاکید بر غیر قابل اجتناب بودن تفاوت میان اهداف افراد در فعالیت های داوطلبی و جمعی پیشنهاد داد: این تفاوت ها توسط سایر اعضا پذیرفته و اهداف جمعی با توجه به این موضوع دنبال شود.

جناب آقای کاوه یزدی فرد مربی کار آفرینی و مشاور نوآوری استراتژیک به عنوان سخنران پایانی این نشست سخنرانی خود را با موضوع « کار داوطلبانه و شکل گیری جمع های آزاد  ( Open Community ) » ارائه نمود. مدیر استراتژی سابق سرآوا ضمن بیان تجربه های متعدد خود از شرکت در فعالیت های داوطلبانه تجربه یادگیری خود از فعالیت های داوطلبانه را با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشت. وی خارج شدن از محدوده آسایش را لازمه یادگیری بهتر و کار داوطلبی را نقطه مناسبی برای خروج از محدوده آسایش دانست. یزدی فرد ضمن تاکید بر لزوم طراحی مسیر یادگیری توسط مخاطبان ، تعریف فعالیت های داوطلبانه در این مسیر را مفید و موثر دانست. این مشاور حوزه نوآوری استراتژیک طراحی مسیر یادگیری را با ارائه مثال های کاربردی از اکوسیستم داوطلبی، کارآفرینی و استارتاپی کشور برای مخاطبان روشن تر ساخت.

یزدی فرد ضمن بیان اهمیت فراوان تشکیل جوامع (Community) در اکوسیستم‌داوطلبی ایران، لازمه موفقیت هر حرکت جمعی داوطلبانه را تشکیل جمع ها آزاد در آن حوزه دانست. وی سخنان خود را با عوامل موثر در طراحی مسیر یادگیری به پایان رساند و به شرکت کنندگان توصیه نمود از محدوده آسایش خود خارج شده ، مسیر یادگیری خود را طراحی نموده و در حوزه ای که اشتیاق و علاقه دارند جمع آزاد(Community) خود را بسازند.

در ادامه پنل پرسش و پاسخ با حضور سخنرانان نشست تشکیل شد و دانشجویان سوالات و ابهامات خود را مطرح نمودند. در پایان برنامه با همکاری مهمانو فضای شبکه سازی همراه با پذیرایی خلاقانه شکل گرفت و شرکت کنندگان به تبادل راه‌های ارتباطی و فراهم سازی مقدمات ارتباطات پایدار پرداختند.

تصاویر این نشست را می توانید در اینستاگرام و کانال تلگرامی ایران والنتیر IranVolunteer دنبال کنید.