نشست تخصصی کار داوطلبی و مسیر شغلی حرفه‌ای

تاریخ :چهارشنبه 1398/03/01

سلسله نشست‌های کار داوطلبی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک برنامه دنباله‌دار به منظور بررسی موضوعات مرتبط با کار داوطلبی در ایران و محیط بین‌الملل است. این نشست‌ها هر چند ماه یک بار به همت گروه ایران والنتیر (IranVolunteer) و با حمایت کانون همگرایی رویکرد‌های بین‌المللی امیرکبیر «کهربا» و سایر حامیان برگزار می‌شود.

هدف این برنامه توسعه فرهنگ کار داوطلبی در میان دانشگاهیان و کمک به شکل‌گیری شبکه‌ای از داوطلبان حرفه‌ای برای پیشبرد پروژه‌های داوطلبی در ایران و محیط بین‌الملل است. هر نشست دارای موضوع خاص است و در هر برنامه از افراد مرتبط با آن موضوع خاص برای سخنرانی دعوت به عمل می‌آید. علاوه بر موضوعات مورد بحث در هر نشست فرصت شبکه‌سازی و پرسش و پاسخ در هر برنامه مهیا است.

موضوع این برنامه، کار داوطلبی و مسیر شغلی حرفه‌ای بود که در قالب محور‌های «کار داوطلبی در ایران و محیط بین‌الملل»، «کار داوطلبی و توسعه مهارت‌های فردی»، «کار داوطلبی و مسیر شغلی کارآفرینی»، «کار داوطلبی و مسیر شغلی استخدام» و «کار داوطلبی و مسئولیت اجتماعی» برگزار شد. این برنامه به صورت رایگان و شرکت برای عموم در صورت ثبت‌نام آزاد است.

در این نشست افراد برجسته در انجام پروژه‌های بزرگ داوطلبی و دانشجویان علاقه‌مند به کار داوطلبی گرد هم آمده و درباره کار داوطلبی و مسیر شغلی حرفه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این برنامه نیما زارع، مدیر پروژه بنیاد Let’s Do It در ایران، مهدی مسکنی، دبیر قرارگاه جهادی امام رضا (ع)، حسام‌الدین نراقی، رئیس هیئت مدیره انجمن امداد ایرانیان و مصطفی حسین‌پور، بنیان گذار ایران والنتیر (IranVolunteer) به ارائه سخنرانی پرداختند.

در ابتدای برنامه مصطفی حسین‌پور، دبیر نشست، ضمن خیرمقدم و تشکر از عوامل برگزاری این برنامه، اهداف برگزاری نشست و همچنین محور‌های این برنامه را به اختصار بیان کرد.

زارع، مدیر پروژه بنیاد Let’s Do It در ایران به بیان کار داوطلبی در حوزه بین‌الملل پرداخت و ابعاد و موضوعات بزرگترین فعالیت داوطلبانه تاریخ بشر با عنوان Let’s Do It را شرح داد و فرآیند و نحوه مشارکت ایرانیان در این برنامه جهانی را ارائه کرد. در ادامه به بیان ارتباط فعالیت‌های داوطلبی و مسئولیت اجتماعی افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها در بعد بین‌الملل را بیان کرد.

مهدی مسکنی، دبیر قرارگاه جهادی امام رضا (ع) کار داوطلبی در ایران و جهان اسلام را تشریح و فعالیت‌های قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در پروژه‌های مختلف عام‌المنفعه در کشور و جهان اسلام را بیان کرد. در ادامه این فعال حوزه داوطلبی از فرصت‌ها و چالش‌های انجام کار داوطلبی و نقش این فعالیت‌ها در توسعه مهارت‌های فردی و مسیر توسعه شغلی، مثال‌های کاربردی ارائه کرد.

حسام‌الدین نراقی، فعال اجتماعی و کنشگر توسعه موضوع کارداوطلبی را از دیدگاه مدیریت منابع انسانی و توانمندسازی مورد بررسی قرار داد و به بیان فرایند توانمندسازی دانشجویان و داوطلبان به واسطه انجام فعالیت‌های داوطلبی پرداخت. رئیس هیئت مدیره انجمن نجات ایرانیان داستان سبک زندگی داوطلبی و توسعه مهارت‌های فردی خود را در قالب مثال‌های واقعی و زندگی شخصی خود برای دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بیان کرد.

مصطفی حسین‌پور، بنیان‌گذار ایران والنتیر و دبیر نشست، سخنرانی خود را با موضوع کارداوطلبی، شبکه اجتماعی و مسیر شغلی حرفه‌ای آغاز کرد و به بیان نظریه‌های شبکه اجتماعی و ارتباط این موضوع با کار داوطلبی و کمک به طراحی هرچه بهتر مسیر شغلی حرفه‌ای برای دانشجویان پرداخت. در ادامه نحوه اثرگذاری کار داوطلبی بر شکل‌گیری روابط قوی و ضعیف پرداخت و نقش این روابط در موفقیت در مسیر شغلی حرفه‌ای پرداخت.

این فعال حوزه کار داوطلبی در حوزه صنعت و فناوری به بیان اهداف و برنامه‌های گروه ایران والنتیر پرداخت و برای همکاری با شرکت‌ها، نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های فعال دانشجویی اعلام آمادگی کرد.

در ادامه پنل پرسش و پاسخ با حضور سخنرانان نشست تشکیل شد و دانشجویان سوالات و ابهامات خود را مطرح کردند. در پایان برنامه با همکاری شرکت مهمانو و فضای شبکه‌سازی همراه با پذیرایی خلاقانه شکل گرفت و شرکت‌کنندگان به تبادل راه‌های ارتباطی و فراهم‌سازی مقدمات ارتباطات پایدار پرداختند.